ChristenUnie Zederik pleit voor regionale aanpak 'minder zelfredzame jongeren'

profielfoto Dico
Door Dico Baars op 28 november 2017 13:11

ChristenUnie Zederik pleit voor regionale aanpak 'minder zelfredzame jongeren'

Veruit de meeste jongeren slagen erin om op eigen kracht, met steun van ouders en van hun omgeving, hun talenten te benutten en een plek in de maatschappij te vinden. Maar dit geldt niet voor alle jongeren. Raadslid Dico Baars: “Deze jongeren hebben vaak meer problemen tegelijk: fysieke of mentale beperkingen, schulden, problemen thuis, problemen met huisvesting of met justitie. Voor hen is het afronden van een opleiding, het vinden van werk of het op eigen benen staan extra lastig. Dat is zonde, want we willen dat iedereen de kans krijgt om zijn of haar talenten naar eigen vermogen te ontwikkelen.”

Actie
Jongeren moeten zo dicht mogelijk bij hun eigen leefwereld en integraal ondersteund worden. Daarom hebben gemeenten de afgelopen jaren meer taken gekregen op het gebied van arbeidsparticipatie, jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. Baars: “We zijn echter nog lang niet klaar. De hulpvragen van deze jongeren raken bijna altijd meerdere levensgebieden, meerdere beleidsterreinen en meerdere organisaties. We moeten voorkomen dat jongeren met hun ouders én professionals daardoor tegen muren oplopen.”

Manifest
´Samen, slim en slagvaardig kansen creëren voor minder zelfredzame jongeren'. Een manifest met deze titel is op maandag 27 november onderschreven op de Jongvolwassenentop in Utrecht. Een van de aanbevelingen uit dit manifest is om per regio een plan van aanpak te ontwikkelingen. Baars: “De ChristenUnie heeft gevraagd aan de wethouder of hij het initiatief wil nemen in de regio om deze aanpak te agenderen. Wij willen graag dat de gemeenten hier snel mee aan de slag gaan!”