ChristenUnie Zederik op zoek naar ervaringen eigen bijdrage WMO

OogopAlblasserwaard_T1A2085_LRdonderdag 01 december 2016 12:00

De leden van de informatievergadering I in de gemeente Zederik spraken maandag met elkaar over de hoogte van de eigen bijdrage voor maatwerkvoorzieningen Wmo. Inwoners die chronisch ziek zijn of een beperking hebben zien zich geconfronteerd met een stapeling van kosten ten gevolge van hun beperking. Het college stelt voor om het 'eigen bijdrage beleid' aan te passen en de eigen bijdrage te verlagen. Hierbij stelt het college dat de sterkste schouders de zwaarste lasten kunnen dragen.

ChristenUnie Zederik heeft niet genoeg aan de rekenvoorbeelden en wil graag echte verhalen horen. Raadslid Dico Baars: "We zijn benieuwd naar de verhalen achter de cijfers. Hoe werkt de heffing van de eigen bijdrage in de praktijk?"

Verlagen
"De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om de eigen bijdrage nog verder te verlagen dan het collegevoorstel; namelijk tot het wettelijk minimum. Daarom zijn de ervaringen van inwoners met de eigen bijdrage van groot belang, zodat we die signalen in het debat kunnen inbrengen."

Contact opnemen kan met ChristenUnie-raadsleden Kees Matsinger (fractie@zederik.christenunie.nl) of Dico Baars (dico.baars@zederik.christenunie.nl).